Kontakta oss

E-post: info@kiropraktorhuset.se

Boka tid online

Bindvävsmassage

Bindvävsmassagen är en vetenskapligt beprövad massageform som utvecklades vid Universitetssjukhuset i Tyskland på 1930-talet av läkare och sjukgymnaster.

Vid idrottsskador och efter operationer bildas ärrvävnad. Ärrvävnaden ger ofta upphov till smärta, cirkulationsnedsättning och rörelsehinder. Detta kan upplevas som att ”kostymen är för trång”. Det spänner och ”drar” i vävnaden när man rör sig.

Även långvarig fysisk ansträngning, psykiska eller fysiska smärttillstånd samt cirkulationsrubbningar skapar förändringar i bindväven. Vid dessa och andra liknande symptom är bindvävsmassage en beprövad metod som påverkar både nervsystemet och blodcirkulationen på ett kraftfullt sätt.

Inom bindvävsmassagen börjar man arbeta centralt – nära nervernas utträde från ryggraden, för att påverka det arteriella blodflödet och därefter arbeta   utåt/ nedåt/ uppåt.

Linda som jobbar hos oss i Norrköping har gått en utbildning i den klassiska traditionella tekniken inom bindvävsmassage för att kunna ge mer omfattande behandlingar.

Det är en annan teknik än den klassiska svenska massagen, här jobbar man utan olja för att få friktion mot huden (använd inte någon lotion eller kroppsolja inför behandlingen, då ger det inte lika mycket effekt).

Grundbehandlingen vid de första tillfällena tar ca 30min och går att boka separat eller i kombination med vanlig massage.