Idrottsskador

När en löpare får muskelbristning i vaden halvvägs genom sitt lopp, eller en fotbollsspelare sträcker sin hamstring när han sparkar bollen på samma sätt som han har gjort tusentals gånger tidigare, kan det vara så att det inte är löpningen eller sparken som orsakade skadan utan ett underliggande problem som slutligen visar sig. Oavsett om det är ett underliggande rygg- eller ledproblem från tidigare, eller resultatet av år med dålig hållning, kan den resulterande skadan potentiellt vara slutet på en sportkarriär. Det spelar ingen roll vilken nivå du är på, professionell eller amatör, din kropp kan utsättas för samma typer av skador. Upprepade spänningar kan leda till en liten förlust av rätt rörelse i ryggraden och leder, vilket i sin tur kan störa muskler och nerver. Du kan ha ignorerat smärtan och kört på med din sport för länge utan behandling och då få en kronisk skada. Det är inte förvånande att vi på Kiropraktorhuset ofta ser patienter med:

• Hamstring (baksida lår) och vad- sträckningar
  • Smärta i ljumske och framsida lår
  • Nacksmärta
  • Axelskador
  • Ischias
  • Problem med akilles-senan (hälsenan)
  • Smärta i nedre ryggen och bäcken
  • Tennis / golf armbåge
  • Whiplashskador

Skador är inte de enda problemen för många sportentusiaster. Många tycker att de når en tröskel för sin förmåga och kan inte förbättras ytterligare, hur hårt de än arbetar och hur hård träning de än gör. Därför träffar många idrottsfolk oss kiropraktorer som kan arbeta med att optimera både funktion och hälsa. Förutom att påskynda återhämtningen efter skador älskar vi på Kiropraktorhuset att förbättra en persons prestation och nå högre höjder, slå personbästan samt hjälpa till att förhindra framtida problem.
Till skillnad från smärtstillande läkemedel jobbar kiropraktik med den bakomliggande orsaken till skadan genom att göra en noggrann undersökning, ställa en diagnos, arbeta med att återställa en normal funktion i dina leder, muskler, och nervsystem för att öka kroppens kontroll, samordning och muskelstyrka.